We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.
A person writing on a white board

Ikke-helsefaglige studenter

Sunnaas sykehus ønsker å samarbeide med studenter innen ikke-helsefaglige studieretninger. Det kan være studier som informatikk, design, miljø, endringsledelse og mekanikk. Vi tar imot studenter på flere ulike studienivåer. Her kan du se hvordan et slikt samarbeid vanligvis foregår.

Som ikke-helsefaglig student ved Sunnaas sykehus kan du bidra med å

  • utvikle nye tjenester og produkter
  • undersøke forhold mellom mennesker og teknologi
  • forstå og løse spesialisthelsetjenestens utfordringer ved å bruke nye modeller​

Sykehuset vurderer samarbeidet ut fra forventet nytte, innsats og tidsbruk. Tilgang på ansatte og pasienter er svært begrenset, så tenk nøye gjennom hva du virkelig trenger.

Oversikten viser grunnformen i samarbeidet, men etter hvert som vi blir kjent med hverandre kan tilbudet bli noe annerledes.​​​​

​​Videregåe​​nde sk​ole

  • ​informasjon ved innovasjonsrådgiver: 1-2 timer
  • tilgang til pasient/pårørende: nei
  • tilgang til ansatte: nei 
  • faglig veileder: nei

Bac​helor

  • ​Inf​ormasjon + formelt ved innovasjonsrådgiver: 1-2 timer
  • Tilgang til pasient/pårørende*: inntil 2 timer
  • Tilgang til ansatte*: inntil 2 timer 
  • Faglig veileder: nei

Maste​​r

  • Informasjon + formelt ved innovasjonsrådgiver: 1-2 timer
  • Tilgang til pasient/pårørende*: ja
  • Tilgang til ansatte*: ja
  • Faglig veileder: kanskje (hvis innovasjonsenheten har kapasitet)

Doktor​grad

  • ​Etter avtale med forskningsledelsen ​

*For innhenting av personlige data må lovverk for personvern og etiske retningslinjer følges. Det er ulike krav i forhold til grad av sensitivitet. 

Les sjekklisten nøye

Det er viktig at student og studiestedets veileder kjenner og bruker sjekklisten nedenfor. Student forventes å følge hvert punkt i sjekklisten. Listen er delt inn i før, under og etter samarbeidet med oss. 

Sjekkliste for studentsamarbeid

Før: 1. Vurder sykehusets utfordringer

Student: Kan sykehusets egne utfordringer friste deg? Dette er oppgaver som vi tror studenter eller næringsliv kan hjelpe oss med. Behovet er beskrevet og vi har allerede teamansvarlig. Det sikrer raskere start av oppgaven. 

Her finner du en oversikt over utfordringer vi ønsker løst

Studiestedets veileder: hjelp gjerne student med å vurdere tema før henvendelse sendes til sykehuset. 

Studentkoordinator vil etter første kontakt med student gjenoppta kontakt med temaansvarlig og/eller overordnet ledelse for å sikre at oppgaven fremdeles er aktuell. Alternativt får studenten beskjed snarest.  

Før: 2. Eller formuler din egen forespørsel

Student: Du kan sende en forespørsel til oss. Det gjør du ved å registrere din henvendelse i Induct, med beskrivelse av eget ønske for samarbeid.

Her registrerer du din henvendelse i Induct.

Studentkoordinator i Sunnaas mottar via  Tjensteteam Innovasjon henvendelser fra Induct For temaer vi ikke selv har utlyst vurderer vi hvor relevante de er for oss og hvem som må involveres for å ta avgjørelsen. Kriterier for samarbeid er: 

  • At valgte tema er aktuelt innen rehabilitering, enten for pasienter/pårørende, ansatte eller drift. 
  • At temaet er av faglig interesse i aktuelt miljø i sykehuset.
  • At vi har kapasitet til studentkoordinator og teamansvarlig  

Vi besvarer hendvendelser i løpet av én til to uker. 

Før: 3. Godkjenn dokumenter før oppmøte

Student: Du skal sende inn signert taushetserklæring og egenerklæring om helse to uker før oppmøte. Først når disse er godkjent har du adgang til sykehuset. Studenter som ikke skal møte fysisk på sykehuset trenger kun å signere taushetserklæring.

Her finner du egenerklæringskjemaer og avtaler for studenter, hospitanter og tjenesteleverandører

Studiestedets veileder som skal være deltagende ved sykehuset må levere egenerklæring helse. Ansvar for evt. individuelle avtaler mellom student og Sunnaas sykehus ligger til student og studiested. 

Studentkoordinator mottar egenerklæringene og følger opp disse inntil godkjent/avslått. 

Før: 4. Første møte er digitalt og agendaen er om rammer

Studentkoordinator: Sender innkalling til første møte, det foregår på Teams. Agenda for møtet er:

  • Kort informasjon om Sunnaas sykehus HF, rehabilitering og pasientgrupper
  • Generelt om studentens valgte tema og mer om det å være student ved sykehuset 
  • Personvern
  • Fremdriftsplan (planen sjekkes mot sykehusets aktivitetsplan) 

Student har forberedt seg ved å lese dette dokumentet om personvern i studentprosjekter 

Studenten får i oppgave å utarbeide en "OnePager" til første oppmøte i sykehuset, som skal sendes til koordinator. Den skal brukes i samarbeid med andre involverte i ditt studie ved sykehuset.

Her finner du mal for OnePager/studentpresentasjon (powerpoint).

Retningslinjer for ansatte, pasienter og pårørende som involveres kan være nyttig å lese før du lager OnePager. 

Under: 5. Oppmøte i sykehuset

Student: Du betraktes i hovedsak som en av våre ansatte og vi forventer at du forholder deg til avtaler og interne retningslinjer, gir studentkoordinator beskjed ved endringer og lignende. Du vil få ansattpris i kantinen og du bærer en oransje button «Student» godt synlig i sykehuset.  

Studentkoordinator: Du gir informasjon om smittevern, brannvern og ID-kort. Studentens "OnePager" er formidles videre til temaansvarlig før studenten møter. Koordinator er studetnens primære kontakt på sykehuset og hjelper til der det er mulig. 

Temaansvarlig: Du stiller i møte med studentene ( ca. 1,5 time) for å informere om behov/tema. Du sjekker studentenes fremdriftsplan mot egen avdeling/ egne ressurser. Avtaler regelmessige korte møter. 

Under: 6. Studiets praktiske del

Student: Søknad til SIKT sendes først til studentkontor for gjennomlesning, evt. via personvernrådgiver, for å sikre data om sykehusets pasienter. For å involvere pasienter i din studentoppgave må du tilpasse vår mal for samtykke. 

Her finner du vår mal for samtykke til deltagelse i studentoppgave  

Studiekoordinator: Du leser SIKT-søknad og gjør eventuelle tiltak. Du kontakter leder for å få godkjennelse til at studenten kan kontakte ansatte. Kun muntlig samtykke trengs før student kan ta kontakt for å avtale tid og sted. Du følger opp arbeidet med å få tak i aktuelle personer på vegne av studentene.  

Temaansvarlig: Du skal hjelpe til med å finne aktuelle informanter til studentene og stiller vanligvis i korte regelmessige møter med studentene for å sikre forståelse og retning på oppgaveløsning. Hvis prosjektet trenger mer tid/ressurser ligger det til temaansvarlig/leder å finne disse.

Etter: 7. Ved studieperiodens avslutning

Student: Før eksamen skal du holde en muntlig presentasjon på rundt 20 minutter for de involverte.  

Etter eksamen skal du:

  • oppdatere "OnePager" og studentrapporten i Induct (straks etter eksamen)  
  • gi beskjed til studentkoordinator innen to uker etter avsluttet samarbeid om rapporten skal brukes videre i studier eller kommersialisering. Om ikke blir den lagt åpen i Induct
  • levere tilbake ID-kort og annet lånt materiale. 

Studentkoordinator: Du deltar i studentpresentasjon om mulig. Lukker prosjektet i Induct etter studieslutt. Innkaller temaansvarlig og eventuelle andre for gjennomgang av studentresultater. 

Temaansvarlig: Du deltar i studentpresentasjonen og takker studenten av.

Last updated 11/5/2024