For næringslivet og ikke-helsefaglige studenter
Utfordringer vi ønsker løst
Her finner du oversikt over eksempler på utfordringer og problemstillinger fra ansatte eller pasienter som næringslivet eller ikke-helsefaglige studenter kan hjelpe til med å løse.
Hvis du ønsker å utføre et studie ved Sunnaas sykehus så ønsker vi at temaet er noe våre pasienter, ansatte eller driften kan dra nytte av. Vi har dessverre lite kapasitet for å tilrettelegge for egne tema.
Hvis du sitter på gode idéer som du tror vi trenger, meld det i Induct sammen med en god beskrivelse av idéen. Resultater av studentarbeider må budsjetteres og vedtas før det kan virkeliggjøres, men vi ser at mange prosjekter kan realiseres selv med lite midler.
Vi kan kun kan ha èn studentgruppe per utfordring,
Utfordringer vi ønsker løst
Dette er behov som kan møtes på flere måter. Studenter eller næringsliv står fritt til å løse utfordringen. De som skal løse utfordringen får tilgang til dokumentasjon fra tidligere undersøkelser, hvis vi har dette, se under status i behovsbeskrivelsen. En behovsbeskrivelse kan tilhøre flere kategorier, men vi nevner den kun under en kategori her.
Produktutvikling
Behov
Flere pasienter i Sunnaas sykehus har kapasitet til mer trening på kveld og i helger, men det er ingen til å instruere. Kan touchskjerm med enkle øvelser, kombinert med støttehåndtak / barrer plassert i korridor motivere til egentrening?
Hvilke øvelser kan benyttes, hvor skal utstyret plasseres, hvordan sikre tilstrekkelig sikring mot fall og vil noe slikt bli brukt?
Effekt
Mer trening hos motiverte pasienter
Status og mulig tilnærming
Undersøke valg av øvelser med fysioterapeuter, plassering av utstyr med eiendom, sikkerhetsvurdering ol. ved fysioterapeut, intervjue pasienter om erfaringer.
Kan passe for studenter innen produktdesign, gjerne sammen med helsefag: idrettspedagog, fysioterapeut eller ergoterapeut
Temaansvarlig
Charlotta Hamre, fagansvarlig fysioterapi
Behov
Ansatte klinikere bærer laptop, jobbtelefon, kanskje også privat mobiltelefon eller vakttelefon med i sin arbeidshverdag. Det er mye å bære på og utstyret representerer en hygienisk utfordring. Kan en ny type desinfiserende tekstil benyttes i ansattes frakkelommer eller en helt ny bæreveske utvikles? Eller noe helt annet
Effekt
Bedre arbeidsforhold for mobile klinikere med digitale verktøy
Redusert smittefare
Utfordringen er kjent i alle landets sykehus
Status og mulig tilnærming
Tekstiler med desinfiserende effekt er ikke kjent og heller ikke attraktive bærevesker som fyller krav til hygiene.
Oppgaven kan være aktuell for studenter innen produktdesign og tjenestedesign
Temaansvarlig
Kathi Sørvig, klinikksjef
Behov
Sunnaas sykehus har to rullestollagre. Rullestolene er i sporadisk bruk når pasienter har behov for transport, behov for å prøve ut en rullestol for en periode eller i påvente av spesialbestilt rullestol. Rullestolene har løse deler som settes på eller tas av, alt etter hva den enkelte pasient trenger. Det kan være sittepute, fotstøtter, klesbeskyttere eller nakkestøtte. Etter bruk skal alt utstyret desinfiseres før det settes på plass igjen. Det er mange som bruker lageret og vi fører oversikt på en papirliste per lagerrom, men det er ikke alltid at alle husker å sjekke inn og ut alt utstyret. Erfaring viser at det kan bli rot og vi bruker mye tid på å holde oversikt. Kan en digital løsning forenkle og forbedre oversikten på rullestollagrene?
Effekt
Vi bruker mindre tid på å rydde og på å finne utstyr på lageret. For fysioterapeuter og støttepersonell betyr det mer tid med pasientene. Å ha god oversikt kan også være god økonomistyring.
Status og mulig tilnærming
Vi ønsker en digital løsning som er enkel for fysioterapeuter og portørtjenesten å bruke. Kanskje i form av en skanner og touchpad? Det skal ikke registreres pasientdata i løsningen. Det ville vært en fordel om den var knyttet til personalsystemet, men det er ikke et krav. Det kan være en stand-alone løsning.
Utviklingen av en slik løsning kan passe for studenter innen informatikk eller annen teknologiutdannelse.
Temaansvarlig
Arslan Moghal, prosjektleder
Behov
Forbedre struktur, oppbygging og visuelt uttrykk i beredskapsplanverket.
Beredskapsplanen skal sikre at sykehuset er i stand til å forebygge, begrense, samt håndtere kriser og andre uønskede hendelser. Beredskapsplanverket beskriver varslingsrutiner, ansvar og roller når uønskede hendelser oppstår. Planverket finnes digitalt i tillegg til at fysiske beredskapspermer er plassert på alle vaktrom og i sentrale enheter i sykehuset.
Når en hendelse oppstår er det viktig at planverket er lett tilgjengelig, enkelt å finne frem i og tydelig strukturert. Fungerer permene etter hensikten? Finner ansatte informasjonen de trenger, når de trenger den og forstår hvordan de skal bruke den? Er planverket tilgjengelig på riktige steder? Er det visuelt utformet og bygget opp på en slik måte at hendelsene blir håndtert på best mulig måte?
Effekt
Beredskapssituasjoner og uønskede hendelser blir håndtert riktig og effektivt. Ansatte finner enkelt frem i planverket og er trygg på eget ansvar og rolle. Tid spart på å finne/tolke planverket.
Status og mulig tilnærming
Dagens og forrige utgave av beredskapsperm er tilgjengelig, samt erfaringer fra bruk av tidligere beredskapspermer. Test bør la seg utføre i reelle omgivelser.
Hvilke typer studenter kan tenkes å være interessert i denne problemstillingen? Kan passe for studenter innen grafisk design, tjenestedesign, pedagogikk.
Studenter som tar denne oppgavene må sikkerhetsklareres av beredskapsleder og signere taushetserklæring.
Temaansvarlig
Anne Daae Sæle
Meld din interesse: sunnaas.induct.no/public
Behov
Sykepleiere i sykehuset har flere oppgaven enn de klarer å ta unna. Det er et poeng å hjelpe dem der det er mulig. Ved justering av oppgaver kan teknisk personell ha mulighet til å bidra mer og vi ønsker utprøving av en digital løsning til dette bruk. Sykepleiere bruker mobiltelefon i arbeidshverdagen.
Sykepleietjenesten ønsker å melde behov for å få utstyr levert til et bestemt pasientrom og til bestemt tid. De trenger også å få bekreftelse på levert. Den som bringer gjenstanden trenger å vite om gjenstanden er tilgjengelig, eller om man må finne en erstatning og det trengs en returdato.
Vi tror dette vil bestå av fire elementer:
- Booking av person som skal flytte utstyret, med tidspunkt, leveringssted osv i egen database
- Booking av utstyr med navn på person som booker i egen database
- Eventuelt: integrasjon mot sporingsløsning via EPCIS-standarden for å vise hvor i sykehuset aktuelt utstyr befinner seg
- Eventuelt: integrasjon mot MS Exchange server for å synkronisere med brukerens Outlook
Effekt
En god bestillingsløsning for utstyr kan frigjøre tid for sykepleiere.
Status og mulig tilnærming
En UX løsning bør være en nettside/ mobilapp til bruk på ansattes mobiltelefon. Den kan ikke være knyttet til personsensitiv informasjon. Som del av studentoppgaven ber vi også om en vurdering av aktuell løsning opp mot eksisterende løsninger.
For en UX test med fungerende kode vil studentene få se aktuelle lager med sporingssystem, kan kartlegge dagens arbeidsflyt og få prøve ut løsningen med aktuelt fagpersonell.
Temaansvarlig
Teknologirådgiver Bjørn Kleven
Meld din interesse: sunnaas.induct.no/public
Behov
Ansatte i sykehus bruker uniformer med lommer for å ha med mobiltelefon, penner, navneskilt eller utskrift av dagens pasientliste. Dette er greit så lenge gjenstander tas ut og personsensitiv informasjon slettes før vakten er over. Erfaring viser at det ikke alltid er slik og noen glemmer gjenstander i uniformen de kaster til vask. Vi trenger noe som minner ansatte på å tømme lommene, alternativt hindrer dem i å legge uniform til vask før lommer er tømt
Effekt
Færre ødelagte vaskemaskiner etter penneblekk er en opplagt effekt og økt trygghet for at personsensitiv informasjon ikke kommer på avveie er en annen. Det vil også bli mindre tidsbruk i vaskeriet og evt. Ved sykehuset for å skaffe til veie nye navneskilt, Id-kort og annet som er blitt borte. Dette er for øvrig et kjent problem ved de fleste store institusjoner med bruk av uniformer.
Status og mulig tilnærming
Sykehuset har prøvd oppslag, godt plasserte søppelbeholdere, opplysningskampanjer og lignende. På intranett og fra ledere i avdelingsmøter. Kan for eksempel en lyddusj hjelpe?
Vi trenger utprøving av et nytt konsept for påminning og mottak av det som er gjenglemt. Hvis det blir lyddusj, hvordan bør de muntlige beskjedene være for å holde interessen? Hva slags teknologi bør vi gå for, er dette et konsept leverandør og vaskeri vil være med på? Hva vil ansatte mene om en ny løsning i en utprøving?
Vi trenger at studentene enten utvikler eller finner aktuelt utstyr, samt utfører test av dette før en rapport eller en presentasjon hvor vi får lære av resultatene.
Temaansvarlig
Datasikkerhetsrådgiver Mari Bruseth Sand
Meld din interesse: sunnaas.induct.no/public
Brukeropplevelse/tjenesteutvikling
Behov
Hvordan kan sykehusets uteområder fremme gode og nære naturopplevelser i tillegg til storslagen utsikt? Hvilke urørte områder ved sykehuset har vi? Hva kan tilbakestilles (rewilding)? Og hvordan kan dette gjøres?
«Vi har også flotte uteområder og vakre parker, men Sunnaas sykehus har urørte arealer! Det er helt unikt. Pass på dem i kommende byggefase!» sa sykehusleder fra Belgia i en workshop på våren 2022.
Effekt
Hva kan dette bety for pasienter og ansatte (biophilic kvalitet), for pollinerende insekter og for å redusere behov for gressklipping og annet hagearbeid?
Status og mulig tilnærming
En utdyping av temaet, beskrivelse av muligheter, skisse av arealer og lignende. Kan passe for studieretninger innen natur og utemiljø.
Temaansvarlig
Siri Leteng, miljørådgiver
Behov
Sykehuset utarbeider digitale"kompetansepakker" for den enkelte pasient med informasjon, treningsøvelser o.l. til bruk i sykehuset og etter utskrivelse. Pårørende og ansatte kan også bruke disse for egne behov og for å bistå pasienten bedre. Materialet hittil er skrift, lyd og foto/video. Vi skulle gjerne ha prøvd ut animasjon eller tegneserier også. Noe materiale formidles best visuelt, men ikke nødvendigvis av virkelige personer. Historier kan lages om rehabiliteringstilbud inne i sykehuset, hvordan rehabiliteringstjenesten er bygd opp, hvordan forebygge ved fallfare eller hva det vil si at noen etter en hjerneskade har fått utfordringer med å regulere følelser, initiativ eller tale i sosiale sammenhenger. Vi tror animasjon eller tegninger fort kan komme til poenget og at budskapet lettere forstås uavhengig av morsmål.
Effekt
Helsepersonell bruker i dag mye tid og mange ord på å forklare slikt som kanskje bedre kan forklares digitalt.
Status og mulig tilnærming
Det grafiske verktøyet må være kompatibelt med sykehusets eget slik at det lett kan tilpasses kompetansepakkene. Grafiske figurer tas fortrinnsvis fra Sykehuspartner, SPHF-X-Tjenestedesign - Home (mcas.ms) vår dataleverandør, eller fra et galleri vi selv har utarbeidet, men vi er også åpne for andre forslag.
Oppgaven vil kanskje passe best for studenter innen grafisk design.
Vårt ønske er en prototype på en animert eller tegnet historie for å hjelpe pasient/ pårørende til større forståelse av den nye virkeligheten.
Temaansvarlig
Kirsten Sæther, samhandlingsdirektør
Meld din interesse: sunnaas.induct.no/public
Behov
Vi ønsker å redusere matavfallet i sykehuset. Det er dyrt å tilberede mat som ikke blir spist og å håndtere matavfall. Vi har tidligere prøvd ulike tiltak som "redd en rett" for alle ansatte, gratis henting av kaffegrut til jordforbedring og oppfordret pleietjenesten som henter mat til pasientene om å vurdere sammensetning og størrelse på tallerkene. Avfallsmengden er imidlertid ikke blitt mindre.
Forstår vi utfordringen godt nok? Hvor i produksjon og leveranse er problemene størst? Hvilke utfordringer har kjøkkenet og hvilke regler gjelder for bruk av rester? Hva strever pleietjenesten med i matbestilling og når de henter mat til den enkelte pasient? Hva med dem som håndterer matrester i avdeling, i kantine og på kjøkken, - er sorteringsordningene gode nok? Kan tjenesten organiseres annerledes og er det gode erfaringer å hente fra andre?
Effekt
Redusert matsvinn vil bidra reduserte kostnader og til at sykehuset når bærekraftsmålene. Det kan oppleves mer meningsfullt å lage mat som blir spist og ansatte kan slippe å frustreres over å måtte kaste mat.
Status og mulig tilnærming
Det er gjennomført enkelte punktmålinger. Vi har tall på kilo matavfall og vi har ernæringskontakter i avdelingene med erfaring og synspunkter.
Et kartleggingsarbeid for å finne rotårsaker kan kanskje passe for studenter innen miljøfag eller tjenestedesign.
Temaansvarlig
Siri Leteng, spesialrådgiver
Behov
Sunnaas sykehus ligger på Nesodden og ansatte, pasienter/pårørende eller gjester kommer daglig til sykehuset på ulike måter. Noen går, sykler, tar offentlig transport eller kjører bil. Sykehusets parkeringsplasser blir raskt fulle og utpå dagen kan det være nær sagt umulig å finne plass. Ved kommende ombygging av sykehuset vil det bli færre P-plasser og vi trenger å få overblikk over behov og forslag til løsninger: samarbeid med kommunen, betalingsløsninger eller annet? Ved eventuell betaling, hvordan kan det avvikles: likt for alle eller etter kriterier? I tillegg kan det vurderes hvordan bilkjørere til Sunnaas lettest finner ledig plass.
Effekt
Redusere bilkjøring (overordnet politisk mål), redusere frustrasjon (de som jakter på en ledig plass) og riktig tilrettelegging ( for de som trenger det)
Status og mulig tilnærming
Studenter kan oppsøke sykehusområdet for observasjoner, anonyme spørreundersøkelser, prototypeutprøving og lignende
Kan passe for studenter innen teknologi, tjenestedesign eller en kombinasjon
Temaansvarlig
Steinar Ø. Andreassen, eiendomssjef.
Meld din interesse: sunnaas.induct.no/public
Behov
Sunnaas sykehus har en prøveperiode med avdelingsvert. Det er en ansatt som tar imot pasienter ved atkomst, viser til rommet og er en kontaktperson for praktiske spørsmål pasienten har underveis i oppholdet. Avdelingsverten har i tillegg andre oppgaver som å bistå til ryddighet og orden i avdelingen, hente og bringe gjenstander og annet som kan avlaste tverrfaglig team. Ansettelse av en avdelingsvert kom etter å ha gjort om en klinikerstilling og vi lurer nå på om dette var lurt eller ikke. Aktuelle spørsmål vil være:
Hva kan ansatte i tverrfaglig team få mer tid til og på hvilken måte merker de det? Får klinikere mer tid til andre ting hva bruker de denne tiden til? Kan en avdelingsvert gi en bedre arbeidshverdag og på hvilken måte? Vi ønsker å få svar fra klinikerne om hvilke positive effekter dette prøveprosjektet har. Vi har ingen ferdig stillingsinstruks, men kun en utlysningstekst og oppgavene blir til underveis. Men vi kunne kanskje ha fått hjelp til å lage en slik? Vi er også nysgjerrig på avdelingsvertens egne erfaringer, hva fungerer godt å ikke så godt i en slik stilling?
Effekt
En kartlegging av erfaring med avdelingsvert er av stor interesse for andre avdelinger som lurer på å gjøre det samme. Dette inngår i en større satsning om "oppgaveglidning" dvs. Å sette riktig kompetanse til aktuelle arbeidsoppgave, som har vært sykehusets satsning i flere år.
Status og mulig tilnærming
For kartlegging og evt. gode råd basert på funn, vil studenten få tilgang på utlysningstekst og status i oppgavevalg, ansatte i klinisk avdeling, leder og ikke minst avdelingsverten selv.
Temaansvarlig
Philip Bilberg, avdelingsleder MNB
Meld din interesse: sunnaas.induct.no/public
Behov
Ett av kravene til spesialisthelsetjenesten er å tilby pasient og pårørendeopplæring om diagnoser, tiltak og offentlig helsetjeneste. Sunnaas sykehus er alt i gang med å systematisere opplæringen som gis til pasienter, men vi mangler oversikt over og innhold i hva som tilbys pårørende. Det vil også være av interesse å undersøke hvordan opplæring best mulig kan tilrettelegges for å møte ønsker og krav hos pårørende.
Effekt
En god tilrettelagt opplæring for pårørende vil kunne gi at flere pårørende mottar tilbudet enn i dag, om materialet er mer systematisert vil sykehuset vite bedre hva som er levert og forhåpentlig vil flere pårørende være mer orientert om viktige aspekt for deres kjæres nye situasjon.
Status og mulig tilnærming
Lærings og mestingssenteret har tilganger på hver avdelings opplæringsprogram for pårørende, samt oversikt over antall deltagere pr. År. Temaet er tidligere behandlet av andre studenter og om det er av interesse kan disse oppgavene benyttes videre. Sykehuset kan bistå med tilgang til erfaringskonsulenter, enkelte ansatte og pårørende.
Oppgaven kan egne seg for studenter innen ledelse, design og pedagogikk.
Temaansvarlig
Kirsten Sæther, samhandlingsdirektør
Meld din interesse: sunnaas.induct.no/public
Utfordring:
MazeMap er en kart-applikasjon for å finne frem i store bygninger. Appen har vært i bruk på Sunnaas sykehus i et års tid, men vi ser den er svært lite brukt av pasienter og ansatte. Hvordan kan vi forbedre brukeropplevelsen i MazeMap for å øke bruken og møte behovene til både pasienter og ansatte, og samtidig dele historien om Sunnaas sykehus?»
I prosjektet "Sunnaas digitale historie" ønsker sykehuset å bruke MazeMap som verktøy for en audiovisuell, selvguidet omvisning i sykehuset. Omvisningen er tenkt gjort ved bruk av smarttelefon, headset/earplugs og plakater med QR-kode på syv fysiske interessepunkter (POI). MazeMap viser veien mellom interessepunktene (fysiske stasjoner).
Denne løsningen er ikke ferdig designet fordi vi trenger mer kompetanse for god utforming. Forenkling av brukerreisen (design/funksjonalitet) er nødvendig før en eventuell løsning tas i bruk. Vi ønsker så få klikk som mulig og enkle informasjonsplakater.
Vi ønsker:
- en kartlegging av hindringer/muligheter for å ta MazeMap i bruk, med forslag til forbedret design og forenklet funksjonalitet.
- Utforming av nettside med lydspor og bilder for hvert interessepunkt og forslag til hvordan disse kan åpnes med QR-koder.
- Informasjonsplakat (er) med instruksjoner om hvordan man bruker MazMap-løsningen.
- Utprøving av minst ett av tiltakene
Effekt
Mer selvstendige pasienter som også kan få økt aktivitetstilbud på kvelder og i helger. Mindre belastning på personell og kanskje også litt moro for ansatte som også prøver nye Mazemap.
Status og mulig tilnærming
Mazemap er tilgjengelig for studentene. Det er også ansatte og pasienter i begrenset grad, for kartlegging og test. Oppgaven kan passe for studenter innen informatikk, UX, tjenestedesign, pedagogikk, eller annet.
Temaansvarlig
Kommunikasjonsrådgiver Ulf Alex. Samer
Meld din interesse: sunnaas.induct.no/public
Utfordringer vi trenger hjelp til
Dette er oppgaver hvor sykehuset vet mer bestemt hva som trengs og hvordan oppgaven skal løses. Det arbeides ut fra fastsatte planer og protokoller.
Assistent i Testbed
Prosjekter under arbeid
Behov
Sunnaas sykehus har rundt 800 ansatte i store og små stillinger. Plutselig kan en akutthendelse oppstå og til tross for årlige, gode øvelser kan ansatt bli usikker på hva en skal gjøre. Alle har et papirkort ved ID-kortet som viser viktigste prosedyrer, men nå som ansatte har sykehusets smarttelefon i jobb, kan akuttinformasjon være tilgjengelig også der. Vi ønsker en app som raskt leder ansatte gjennom riktige handlingsledd ved medisinsk akuttsituasjon, brann, behov for politi og/eller akutt IKT-brudd. Det er svært viktige at studentene forholder seg strengt til vedtatte prosedyrer for akuttberedskap.
Effekt
Tryggere ansatte og raskere løst akuttsituasjon.
Status og mulig tilnærming
Et tilsvarende arbeid ble gjort for seks år siden. Det var for tidlig for organisasjonen, men erfaringer kan hentes opp. Ellers er akuttprosedyrer og beredskapsplan tilgjengelige. Det er viktig Vi ønsker en stand-alone løsning.
Oppgaven kan passe for studenter innen informatikk, UX design og lignende.
Temaansvarlig
Malin Thulesius, overlege
Meld din interesse: sunnaas.induct.no/public
Behov
Mange ansatte venter på å få garderobeskap. Alle sykehusets rundt fem hundre skap er i bruk. Når noen slutter, går ut i permisjon eller går fra full stilling til sporadiske vakter, tildeles skapet noen andre. Vi opplever imidlertid at ikke alle sier fra når behovet endrer seg og dermed blir flere skap stående låst og ubrukt. Vi har behov for å få bedre oversikt over hvilke skap som er i bruk. Kan sensorteknologi være en løsning? Er det f.eks. mulig å få et varsel når en skapdør ikke har åpnet på 8 uker? To måneder er lengre enn de fleste ferier og sykemeldingsperioder.
Effekt
Et varsel som lett oppdages i et sentralt system eller av rengjøringspersonale kan føre til større ombruk av skapene og flere fornøyde ansatte. Dette er en kjent utfordring ved mange arbeidsplasser.
Status og mulig tilnærming
Studenter vil få tilgang til garderober, kan møte ansatte som bruker skapene og de som ev. må åpne langtidslukkede skap.
Utviklingen av en slik løsning kan passe for studenter innen informatikk, sensorikk eller annen teknologiutdannelse.
Temaansvarlig
Steinar Østli Andreassen, eiendomssjef