Implementering - fra kunnskap til handling
Læren om hvordan overføre forskningsbasert kunnskap til praksis
Kunnskapsbasert praksis hjelper oss å sikre gode helsetjenester, også innen rehabiliteringsfeltet. For at forskning skal kunne gi oss et godt utgangspunkt for å ta gode og riktige valg, må kunnskapen samles inn, oppsummeres og ikke minst, kritisk vurderes.
Beskrivelse av Kunnskapsbasert praksis - Helsebiblioteket.no
For å sikre at den nye kunnskapen medfører endring i praksis som varer over tid må vi også vite hvordan vi implementerer denne kunnskapen etter at den er oppsummert. Dette innebærer at vi trenger kunnskap om hvordan ny kunnskap kan tilpasses den konteksten den skal implementeres i, hvordan vi kartlegger hindringer og hvordan disse hindringene kan overvinnes..
RKR har i mange år jobbet med «Fra kunnskap til handling» (KTA)- modellen. En modelle som er utviklet i Canada av Ian Graham og oversatt til norsk av RKR.
Med utgangspunkt i Knowledge-to-Action KTA modellen har RKR utarbeidet maler for kunnskapsoppsummeringer rettet mot behovene i rehabilitering, og laget en rekke læringsressurser for å finne og fortolke vesentlige detaljer i forskningsartikler.
Hva er Kunnskapstranslasjonsprosjektet
Dr. Ian Graham, Dr. Jennifer Moore og Dr. Dawn Stacey, sammen med kunnskapseksperter, forklarer hvorfor kunnskapstranslasjon er viktig, og hva RKRs Kunnskapstranslasjonsprosjekt går ut på
Youtube film - hva er Kunnskapstranslasjonsprosjektet?
Engelsk beskrivelse av Kunnskapstranslasjon - What is Knowledge Translation?
Fire elæringsprogram ble utviklet av RKR for å forklare og rekruttere til opplæring av «kunnskapseksperter» innen rehabilitering.
Det er ikke lenger mulig å ta disse som elæringskurs, men de presenteres her som video-opptak
Måleverktøy
Youtube-video av Elæring - Måleverktøy: hvordan oppsummere kunnskap
Youtube-video av Elæring - Måleverktøy: hvordan endre praksis
Intervensjoner (Behandlingsmetoder)
Youtube-video av Elæring - Intervensjoner: hvordan oppsummere kunnskap
Youtube-video av Elæring - Intervensjoner: hvordan endre praksis
Skjemamaler for oppsummeringer fra RKR
Norsk versjon KTT Assessment Summary med forklaring
Norsk versjon KTT Intervention Summary med forklaring
Grundigere opplæring i hvordan søke opp og fortolke vitenskapelige artikler er nødvendig for å kunne bruke disse malene. Ni korte elæringskurs ligger i Læringsportalen HSØ. Bruk "RKR" som søkeord i kurskatalogen.
Du kan også kontakte RKR for å bli med i opplæringsgrupper over nett/videokonferanse rkr@sunnaas.no