Rettigheter og regelverk
Grunnskole og videregående skole
Barn og unges skolehverdag er regulert av flere ulike lover som opplæringsloven, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, plan- og bygningsloven og folketrygdloven. På denne siden finner du informasjon om generelle rettigheter for alle barn, og om noen rettigheter for barn og unge med funksjonsnedsettelser knyttet til helsehjelp, opplæring, tilrettelegging og tilgjengelighet til aktiviteter.
Grunnskole
Overgang fra barnehage til grunnskole
For barn som har behov for tilrettelegging og oppfølging er det lurt å starte samarbeid mellom barnehage og skole tidlig. Les gode råd i en veileder fra Kunnskapsdepartementet i 2008, s. 21.
NAV hjelpemiddelsentral har laget et kurs for fagpersoner i skolen. Kurset handler om tilrettelegging for barn og unge med forskjellige typer funksjonsnedsettelse i overgangene som skjer fra barnehage og ut grunnskolen. Her finner du NAV kurset om overganger for barn og unge med behov for tilrettelegging
Rett til et godt skolemiljø
Alle barn har rett til et godt skolemiljø. Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle.
- Les mer om arbeid med godt skolemiljø hos utdanningsdirektoratet
- Les mer i heftet: "Skolestart - Rettigheter i grunnskolen for funksjonshemmede barn og deres foreldre", fra Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
Rett til helsehjelp i skolen
Barn med sjeldne diagnoser kan som andre barn med funksjonsnedsettelser ha behov for helsehjelp mens de er på skolen. For eksempel til ernæring, medisiner, forflytning med mer. Barns rett til helsehjelp i skolen er regulert i mange ulike lover.
Les mer om rett til helsehjelp i skolen
Tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring
Alle elever har krav på tilpasset opplæring. I følge Utdanningsdirektoratet betyr dette å tilrettelegge opplæringen med varierte vurderingsformer, læringsressurser, læringsarenaer og læringsaktiviteter slik at alle får best mulig utbytte av opplæringen. Les mer om tilpasset opplæring hos Utdanningsdirektoratet
Enkelte elever med sjeldne diagnoser vil ha behov for ytterligere tilpasninger av opplæringen, og vil ha rett på individuelt tilrettelagt opplæring.
- Er du i tvil om eleven trenger individuelt tilrettelagt opplæring?
- Trenger du informasjon om hvilke vurderinger som må gjøres i den forbindelse?
Tilrettelegging av skolebygninger og skolemiljø
Kommuner og fylkeskommuner har ansvar for at skolebygninger og miljøet for øvrig er tilpasset funksjonshemmede. Lærestedet skal være tilgjengelig. Her må skolen besørge god atkomst ved å montere for eksempel dørterskler, døråpnere, handikaptoalett/spesialtoalett og lignende.
I denne sammenheng er det naturlig å henvise til plan- og bygningsloven, der skolebygg regnes som publikumsbygg med tilhørende bygningsmessige krav. Les mer om regelverket hos NAV
På sidene til NAV kunnskapsbanken finner du informasjon om en god og tilrettleagt skole for alle. Her finner du informasjon om tilrettelegging av skolemiljø, om hjelpemidler, om alternativ og supplerende kommunikasjon, og om syn og hørsel.Les om en god og tilrettelagt skole for alle hos NAV kunnskapsbanken
Nedenfor finner du mer informasjon om universell utforming og tilgjengelighet i skolebygg og uteområder. Du finner også informasjon om regelverk for tilrettelegging av stol og pult og datautstyr.
Tilgjengelighet til aktiviteter i skolen
Alle barn har rett og plikt til gratis offentlig grunnskoleopplæring, i følge opplæringsloven. Funksjonshemmede elever skal kunne delta i skolaktiviteter på lik linje med funksjonsfriske. Noen eksempler på dette er:
Ungdomsskole og videregående skole
Informasjon til elever med funksjonsnedsettelser om rettigheter og muligheter
"Skolen er for alle"
SAFO - et samarbeidsforum for funskjonshemmedes organsiasjoner har laget nettressursen "Skolen er for alle". Siden henvender seg til deg som er elev på ungdomsskolen eller videregående skole og har en funksjonsnedsettelse. Der kan du lære mer om rettighetene dine på skolen. Her finner du også historier fra andre unge som har vært i lignende situasjon som deg. Her finner du nettsiden "Skolen er for alle", fra SAFO
"Kronisk inkludering"
Organisasjonen Unge funksjonshemmede har også laget et e-læringsverktøy rettet mot ærere og ansatte i skolen og skal hjelpe dem å bli mer bevisste for å jobbe med inkludering og funksjonsevne, og å jobbe mot mobbing og hatprat. Her finner du e-læringsverktøyet "Kronisk inkludering"
Ung.no og Ungfunk.no
På nettsiden Ung.no kan du også finne mye informasjon om funksjonsnedsettelser og rett til tilrettelegging i skolen. Her finner du nettsiden "Ung.no"
På nettsiden til Unge funksjonshemmede, ungfunk.no, finner du også gode ressurser.
Film om unges erfaring med skole og utdanning
Organisasjonen Unge Funksjonshemmede har laget en fin film hvor tre unge forteller om sine erfaringer og tanker om skole og utdanning
Rett til videregående opplæring og søknad om inntak
Rett til videregående opplæring
Alle elever som har fullført grunnskole eller tilsvarende opplæring har rett til tre års videregående opplæring, men har ikke plikt til å motta denne retten. Man er selv ansvarlig for å søke om plass i videregående opplæring. Retten til videregående opplæring gjelder uavhengig av hvilke ferdigheter eller kunnskaper søkeren har tilegnet seg i løpet av grunnskolen.
Fylkeskommunen plikter å sikre alle elever inntak til ett av tre valgte utdanningsprogram. Denne retten gjelder for alle, også for elever som har mottatt individuelt tilrettelagt opplæring og er fritatt for vurdering med karakter. Denne retten er hjemlet i opplæringsloven kapittel 3 og i forskrift til opplæringsloven kapittel 6.
Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) kan, etter forespørsel fra faglærere og eller foresatte, legge til grunn sakkyndig vurdering som sier noe om behovet for tilrettelegging, tilpasset, opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring og ekstra ressurser
Tilrettelegging i videregående skole
De samme rettigheter og muligheter for tilrettelegging som er beskrevet ovenfor under grunnskole gjelder også for videregående skole.
NAV hjelpemiddelsentral har laget et kurs til fagpersoner om tilrettelegging for ungdom og voksne med forskjellige typer funksjonsnedsettelser. Kurset handler om overgangene som skjer fra ungdomsskole til videregående skole og over i høyere utdannelse og/eller arbeidslivet. Her finner du kurset om tilrettelegging for ungdom og voksne med funksjonsnedsettelser
Rett til utvidet opplæringstid
Dersom du har mistet store deler av et skoleår i videregående opplæring på grunn av skade eller sykdom, kan du søke om utvidet opplæringstid.
Mer om regelverk i skolen
Utdanningsdirektoratet har utfyllende informasjon om regelverket for skolen.