(arbeidstittel)
Anerkjennelse, samhandling og utforskende tilnærming - grunnpilarer for et inkluderende kroppsøvingsfag
Boka har som formål å bidra til økt kunnskap og økt bevissthet om hvilke verdier vi formidler gjennom vår praksisutøvelse i faget Kroppsøving. Søkelyset rettes mot hvorfor ulike praksiser etableres, og hva som erfares som viktig for at faget skal oppleves som positivt for barn og unge med en funksjonsnedsettelse.
Prosjekttype:
Vitenskapelig fagbok
Status:
Avsluttet januar 2021.
Ansvarlig:
Ellen Berg, TRS (red)
Resultat:
Fagbok: Kroppsøving med rom for alle. Forfatter Ellen Berg. Boka ble lansert av Fagbokforlaget i januar 2021.
Fagbokforlaget beskriver boken slik:
Kroppsøving - med rom for alle
Hva skal elever lære i kroppsøving? Faget skal inspirere til bevegelsesglede gjennom utforsking og samhandling i lek, friluftsliv, idretts- og andre bevegelsesaktiviteter. Boka belyser sentrale tema om læring og deltagelse i kroppsøving som kan få særlig betydning når elevene har en funksjonsnedsettelse.
Forfatteren går på læringstokt sammen med elevene og undersøker hvordan skolen kan utvikle et kroppsøvingsfag som kan bli et godt sted å være og lære. Barn og unge med en funksjonsnedsettelse er eksperter på seg selv; de vet hva de liker, hvor mye de orker og hva som er viktig for å kunne delta og mestre ulike bevegelser. Denne kunnskapen må læreren ta i bruk for å skape et meningsfylt kroppsøvingsfag der det er rom for ulike måter å bevege seg på. Målet er å skape en inkluderende læringsarena der alle elever opplever sosial tilhørighet og fellesskap med resten av klassen.
Målgrupper for denne boka er kroppsøvingslærerstudenter og lærere som skal undervise etter den nye læreplanen, skoleledere og andre profesjonsgrupper som involveres i arbeid med å tilby et tilpasset og inkluderende kroppsøvingsfag.
Du kan se et opptak av lanseringen og intervju med Ellen Berg her.