En doktorgradsavhandling om sjeldne funksjonshemminger og kroppsøvingsfaget
Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn
Denne studien har som mål å bidra til økt kunnskap om hvordan Stortingets ambisiøse politiske prosjekt om en inkluderende skole blir fulgt opp i praksis. Søkelyset rettes spesielt mot hva det vil si å tilby barn og unge et inkluderende kroppsøvingsfag.
Om studien
Type studie: Doktorgradsarbeid
Ansvarlig: Ellen Berg Svendby
Finansiert av: Norges Idrettshøgskole og TRS
Avsluttet 2013
Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget kroppsøving. Studien viser at det er et gap mellom retorikken om en inkluderende skole og det barna erfarer i praksis i kroppsøvingsfaget.
Måten kroppsøvingsfaget praktiseres på begrenser mulighetene for å skape et inkluderende læringsmiljø. Det blir spesielt fremtredende ved at praksiser i faget vektlegger tradisjonelle idretter med bestemte prestasjonsformer og bevegelsesløsninger. Det medfører at en bestemt type evne, bestemte ferdigheter og visse type kropper verdsettes mens andre marginaliseres og ekskluderes. Mange av barna og de unge strever derfor med 'å passe inn', og opplever at de må 'pendle' mellom det å være innenfor og utenfor opplæringstilbudet og klassefellesskapet. Studien viser også at barn og foreldres kompetanse er en uutnyttet ressurs, og at ulikhet i forutsetninger anses som et 'problem' fremfor en berikelse.
Studien synligjør følgende faktorer som er spesielt avgjørende for å utvikle et mer inkluderende kroppsøvingsfag. Det handler om å:
- Fokusere på at kroppsøvingsfaget er et læringsfag – der ulike pedagogiske tilnærmingsmåter tas i bruk for å fremme barn og unges læring og deltagelse
- Fremme utvikling og mestring med utspring i en bred forståelse av bevegelser
- Fremme økt grad av medvirkning og anerkjennelse av barn og foreldres kompetanse
- Skape en god relasjon og et godt samspill mellom elev og lærer
- Utvikle et samarbeid mellom elev, foreldre, skole og øvrig hjelpeapparat som preges av en 'vi-holdning'. Det betyr samhandling tuftet på et felles ønske og mål om å skape et inkluderende kroppsøvingsfag.
Publiserte resultater fra studien
- Doktorgradsavhandling: Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn. En doktorgradsavhandling om sjeldne funksjonshemminger og kroppsøvingsfaget. Av: Svendby EB. Norges idrettshøyskole 2013.
- Negotiating the discursive spaces of inclusive education: narratives of experience from contemporary Physical Education Av: Svendby EB (TRS) og Dowling F (NIH). Publisert i Scandinavian Journal of Disability Research, 2013; 15(4): 367-378.
- 'Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn'. En doktorgradsstudie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en fysisk funksjonshemning – en narrativ tilnærming. Av: Svendby EB. Publisert i Kroppsøving. 2015; 1: 21-23.
- (Re)Telling lived experiences in different tales: a potential pathway in working towards an inclusive PE Av: Svendby EB. Publisert i Sport, Education and Society. 2016; 21(1): 62-81.
- Fra åpen dør til å stange hodet i veggen. Foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid når barna og de unge har en sjelden diagnose. Av Svendby E.B. Publisert i Spesialpedagogikk. 2017; 3:39-52.