En sikker, elektronisk dialog mellom EPJ-systemene i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten via Norsk Helsenett (NHN).
Meldingstypen Dialogmelding er brukt siden 2013 mellom sykepleietjenesten i sykehus og kommuner som PLO-Forespørsel på inneliggende pasienter og internt i kommunene mellom fastlegene og sykepleietjenesten.
Bruksområdet er nå utvidet til å dekke:
- Fastlege/tilsynslege sykehjem/helsestasjon – Sykehuslege/behandler
- Sykehuslege/behandler – Fastlege/tilsynslege/helsestasjon
Dialogmeldinger skal bidra til informasjonsutveksling og god samhandling for pasienter som er i et behandlingsforløp. Meldingene skal kunne brukes til oppklarende spørsmål og svar, og feil bruk av elektroniske henvisninger.
Dialogmeldingene vil gi bedre kvalitet på viderehenvisninger og forbedret oppfølging av pasienter etter overføring på tvers av foretak, noe som vil føre til raskere og sikrere pasientforløp. Løsningen innebærer også at dialogmeldinger blir arkivert i journalsystemet for den enkelte pasient. Antall telefoner, papirhenvendelser og fax mellom HF forventes å bli redusert.
Kommunikasjon er kun mulig på pasienter med norsk fødsels- og personnummer/D-nummer.
Dialogmeldinger består av 3 ulike dokumenttyper:
- DIALOG - Forespørsel
- DIALOG - Svar på forespørsel
- DIALOG – Avvik. Brukes for å gjøre avsender oppmerksom på at mottatt melding ikke vil bli behandlet. Årsak til dette kan være at innholdet ikke er i henhold til avtalt bruk av dialogmeldinger, eller at mottatt melding er på feil pasient.
Regionale kjøreregler for bruk av dialogmeldinger:
- Brukes til avklarende spørsmål og svar i pågående pasientforløp
- Forventet svartid er innen 5 virkedager
Skal ikke brukes:
- Til øyeblikkelig hjelp eller avklaringer som haster
- Ved informasjon om alvorlige funn
- Til generell veiledning som ikke er knyttet til spesifikk pasient
- Ved omfattende problemstillinger
Dialogmeldinger etablert i hele regionen - Helse Sør-Øst