Sykehuset vurderer samarbeidet ut fra forventet nytte, innsats og tidsbruk. Tilgang på ansatte og pasienter er begrenset, så tenk nøye gjennom hva du har behov for å løse oppgaven.
Les sjekklisten nøye
Det er viktig at student og studiestedets veileder kjenner og bruker sjekklisten nedenfor. Alle forventes å følge hvert punkt i sjekklisten. Listen er delt inn i før, under og etter samarbeidet med oss.
Samarbeidet mellom student, studiested og Sunnaas sykehus har fire roller:
- student (du/dere)
- studiestedets faglige veileder
- Studentkoordinator (hovedkontakt på sykehuset)
- oppgaveeier (den som ønsker hjelp til å løse en oppgave)
Sjekkliste for studentsamarbeid
Før: 1. Vurder sykehusets utlyste utfordringer
Student: Kan sykehusets egne utfordringer friste deg? Dette er oppgaver som vi tror studenter kan hjelpe oss med. Behovet er beskrevet og vi har allerede teamansvarlig. Det sikrer raskere start av oppgaven.
Her finner du en oversikt over utfordringer vi ønsker løst
Studiestedets veileder: hjelp gjerne student med å vurdere tema før henvendelse sendes til sykehuset.
Studentkoordinator: kontakter oppgaveeier ved ny studenthenvendelse for å sikre at oppgaven fremdeles er aktuell. Studenten får rakst beskjed hvis det er oppstått hindringer.
Før: 2. Henvend deg til sykehuset ved å fylle ut skjema
Student: Fyller ut skjema nederst. En studentgruppe sender kun ett skjema.
Studentkoordinator mottar skjem og gjennomgår henvendelsen. For tema vi ikke selv har utlyst vurderer vi om dette er relevant for sykehuset. Kriterier for samarbeid er:
- At valgte tema er aktuelt innen rehabilitering, enten for pasienter, ansatte eller drift.
- At temaet er av faglig interesse i aktuelt miljø i sykehuset.
- At vi har kapasitet til studentkoordinator og teamansvarlig.
Før: 3. Godkjenn dokumenter før oppmøte
Student: Du skal sende inn signert taushetserklæring og egenerklæring om helse to uker før oppmøte. Først når disse er godkjent har du adgang til sykehuset. Studenter som ikke skal møte fysisk på sykehuset trenger kun å signere taushetserklæring. For ikke-helsefaglige studenter er skjema nr. 2 og 4 aktuelle, og i noen tilfeller skjema nr. 5.
Her finner du egenerklæringskjemaer og avtaler for studenter, hospitanter og tjenesteleverandører
Studiestedets veileder som skal være deltagende ved sykehuset må levere egenerklæring helse. Ansvar for evt. individuelle avtaler mellom student og Sunnaas sykehus ligger til student og studiested.
Studentkoordinator mottar egenerklæringene og følger opp disse inntil godkjent/avslått.
Før: 4. Første møte er digitalt og agendaen er om rammer
Studentkoordinator: Sender innkalling til første møte, det foregår på Teams. Agenda for møtet er:
- Kort informasjon om Sunnaas sykehus HF, rehabilitering og pasientgrupper
- Generelt om studentens valgte tema og mer om det å være student ved sykehuset
- Personvern
- Fremdriftsplan (planen sjekkes mot sykehusets aktivitetsplan)
Student har forberedt seg ved å lese dette dokumentet om personvern i studentprosjekter.
Studenten får i oppgave å utarbeide en "OnePager" til første oppmøte i sykehuset, som skal sendes til koordinator. Den skal brukes i samarbeid med andre involverte i ditt studie ved sykehuset.
Her finner du mal for OnePager/studentpresentasjon (powerpoint).
Retningslinjer for ansatte, pasienter og pårørende som involveres kan være nyttig å lese før du lager OnePager.
Under: 5. Oppmøte i sykehuset
Student: Du betraktes i hovedsak som en av våre ansatte og vi forventer at du forholder deg til avtaler og interne retningslinjer, gir studentkoordinator beskjed ved endringer og lignende. Du vil få ansattpris i kantinen og du bærer en oransje button «Student» godt synlig i sykehuset.
Studentkoordinator: Du gir informasjon om smittevern, brannvern og ID-kort. Studentens "OnePager" er formidles videre til temaansvarlig før studenten møter. Koordinator er studetnens primære kontakt på sykehuset og hjelper til der det er mulig.
Temaansvarlig: Du stiller i møte med studentene ( ca. 1,5 time) for å informere om behov/tema. Du sjekker studentenes fremdriftsplan mot egen avdeling/ egne ressurser. Avtaler regelmessige korte møter.
Under: 6. Studiets praktiske del
Student: Søknad til SIKT sendes først til studentkontor for gjennomlesning, evt. via personvernrådgiver, for å sikre data om sykehusets pasienter. For å involvere pasienter i din studentoppgave må du tilpasse vår mal for samtykke.
Her finner du vår mal for samtykke til deltagelse i studentoppgave
Studiekoordinator: Du leser SIKT-søknad og gjør eventuelle tiltak. Du kontakter leder for å få godkjennelse til at studenten kan kontakte ansatte. Kun muntlig samtykke trengs før student kan ta kontakt for å avtale tid og sted. Du følger opp arbeidet med å få tak i aktuelle personer på vegne av studentene.
Temaansvarlig: Du skal hjelpe til med å finne aktuelle informanter til studentene og stiller vanligvis i korte regelmessige møter med studentene for å sikre forståelse og retning på oppgaveløsning. Hvis prosjektet trenger mer tid/ressurser ligger det til temaansvarlig/leder å finne disse.
Etter: 7. Ved studieperiodens avslutning
Student: Før eksamen skal du holde en muntlig presentasjon på rundt 20 minutter for de involverte.
Etter eksamen skal du:
- oppdatere "OnePager" og studentrapporten i Induct (straks etter eksamen)
- gi beskjed til studentkoordinator innen to uker etter avsluttet samarbeid om rapporten skal brukes videre i studier eller kommersialisering. Om ikke blir den lagt åpen i Induct
- levere tilbake ID-kort og annet lånt materiale.
Studentkoordinator: Du deltar i studentpresentasjon om mulig. Lukker prosjektet i Induct etter studieslutt. Innkaller temaansvarlig og eventuelle andre for gjennomgang av studentresultater.
Temaansvarlig: Du deltar i studentpresentasjonen og takker studenten av.