Artikkel om tilrettelegging i skolen for elever med osteogenesis imperfecta
TRS har bidratt inn i arbeidet med artikkelen som har oppsummert kunnskap om tilrettelegging i skolen. På bakgrunn av dette er det laget forslag til verktøy som kan brukes i samarbeid med skolene.
Om artikkelen
Tittel: The Creation of an Individualized School Plan for Optimal Inclusion of Students with Osteogenesis Imperfecta
Publisert i: Physical & Occupational Therapy In Pediatrics
Forfattere: Galil Osman, Jessica Chemtov, Corinne Mercier, Jessica Collins, Trudy Wong, Veronique Gagnon, Stephanie Thierry, Catherine Poitras-Quiniou, Unni Steen, Olga de Vries, m.fl.
Du kan lese kort sammendrag av artikkelen på norsk nedenfor, her kan du lese mer om artikkelen på engelsk.
Hva fant vi ut?
Studien identifiserte viktige områder for å tilpasse skolen for elever med osteogenesis imperfecta (OI) i skolen. En individuell skoleplan ble utviklet for å fremme inkludering og tilrettelegging. Dette innebærer blant annet informasjon om eleven, rutiner for håndtering av brudd og tilrettelegging.
Hvordan fant vi ut dette?
En internasjonal, tverrfaglig ekspertgruppe brukte en prosess for å utvikle evidensbaserte retningslinjer. De gjennomførte en omfattende litteraturgjennomgang, formulerte anbefalinger, og skapte en personfokusert plan over åtte møter og fem utkast. Gruppen baserte seg på både forskning og egne erfaringer fra klinikk, undervisning og pasientarbeid.
Hva har vi lært?
Denne studien har lagt grunnlaget for et strukturert verktøy som kan brukes for å bedre tilrettelegging i skolen for elever med OI. Det foreslås ytterligere forskning for å prøve ut planen, samle tilbakemeldinger og iverksette den i praksis. TRS vil jobbe videre med å videreutvikle verktøyet for norske forhold.
Les mer
Her finner du mer infornasjon om osteogenesis imperfecta
Bruk av kunstig intelligens
Dette sammendraget på norsk er laget ved hjelp av kunstig intelligens, og kvalitetssikret av en fagperson.