Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Artikkel om tilrettelegging i skolen for elever med osteogenesis imperfecta

TRS har bidratt inn i arbeidet med artikkelen som har oppsummert kunnskap om tilrettelegging i skolen. På bakgrunn av dette er det laget forslag til verktøy som kan brukes i samarbeid med skolene.

Publisert 20.12.2024
To barn som tegner og leker med en bamse. Det ene barnet har gips på benet
Illustrasjon: Shutterstock

Om artikkelen

Tittel: The Creation of an Individualized School Plan for Optimal Inclusion of Students with Osteogenesis Imperfecta

Publisert i: Physical & Occupational Therapy In Pediatrics

Forfattere: Galil Osman, Jessica Chemtov, Corinne Mercier, Jessica Collins, Trudy Wong, Veronique Gagnon, Stephanie Thierry, Catherine Poitras-Quiniou, Unni Steen, Olga de Vries, m.fl.

Du kan lese kort sammendrag av artikkelen på norsk nedenfor, her kan du lese mer om artikkelen på engelsk

Hva fant vi ut?

Studien identifiserte viktige områder for å tilpasse skolen for elever med osteogenesis imperfecta (OI) i skolen. En individuell skoleplan ble utviklet for å fremme inkludering og tilrettelegging. Dette innebærer blant annet informasjon om eleven, rutiner for håndtering av brudd og tilrettelegging.

Hvordan fant vi ut dette?

En internasjonal, tverrfaglig ekspertgruppe brukte en prosess for å utvikle evidensbaserte retningslinjer. De gjennomførte en omfattende litteraturgjennomgang, formulerte anbefalinger, og skapte en personfokusert plan over åtte møter og fem utkast. Gruppen baserte seg på både forskning og egne erfaringer fra klinikk, undervisning og pasientarbeid.

Hva har vi lært?

Denne studien har lagt grunnlaget for et strukturert verktøy som kan brukes for å bedre tilrettelegging i skolen for elever med OI. Det foreslås ytterligere forskning for å prøve ut planen, samle tilbakemeldinger og iverksette den i praksis. TRS vil jobbe videre med å videreutvikle verktøyet for norske forhold.

Les mer

Her finner du mer infornasjon om osteogenesis imperfecta

Bruk av kunstig intelligens

Dette sammendraget på norsk er laget ved hjelp av kunstig intelligens, og kvalitetssikret av en fagperson.