Fagressurs for fagpersoner
Kartleggingsverktøy for barn med dysmeli
På denne siden beskrives ulike kartleggingsverktøy som kan være aktuelle for fagpersoner som skal kartlegge motorikk, aktivitet, deltakelse og livskvalitet hos barn med dysmeli. Siden er tenkt som en ressursbank for å kunne finne informasjon om og velge aktuelle kartleggingsmetoder.
Denne siden er laget på bakgrunn av en spørreundersøkelse våren 2017 til fagmiljøer som jobber med dysmeli i Norge: De 5 dysmeliteamene i Norge og TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser. Informasjon fra aktuelle artikler er også inkludert. Informasjonen om de ulike kartleggingsverktøyene er funnet blant annet på nettsidene til Ergoterapeutene, Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering, og ved søk på de ulike instrumentene.
Hvilke kartleggingsmetoder brukes?
Alle fagmiljøene som arbeider med dysmeli i Norge har god erfaring med å bruke observasjon av barnet i alderstilpassede lekeaktiviteter for å observere fysisk funksjon og praktiske ferdigheter i tillegg til samtale med foreldrene om ressurser og utfordringer. I tillegg bruker mange av teamene flere av verktøyene som er beskrevet nedenfor.
Les mer om Fagmiljøer som jobber med personer med dysmeli i Norge
Hvilke kartleggingsmetoder skal man velge?
Valg av kartleggingsmetoder er alltid avhengig av målsettingen med kartleggingen. Skal du kartlegge funksjon hos et individuelt barn, eller skal du undersøke barnets og foreldrenes opplevelse av funksjon, aktivitet eller deltakelse? Skal du undersøke effekt av tiltak eller undersøke for eksempel livskvalitet hos en gruppe pasienter? Du må sette deg inn i hva kartleggingsinstrumentet er laget for å måle, og vurdere om det er relevant ifht din målsetting. Er instrumentet oversatt til norsk på en tilfredsstillende måte? Hvordan er måleegenskapene? Noe av dette har vi forsøkt å beskrive for hvert av instrumentene nedenfor.
Har du spørsmål om konkrete erfaringer med bruk av noen av instrumentene med barn med dysmeli? Ta kontakt med Nasjonalt fagnettverk for dysmeli ved koordinator Anne-Karin Vik, anvik@ous-hf.no, så kan hun sette deg i kontakt med en av de som bruker instrumentene.
Hånd- og armfunksjon
Grepsfunksjon
Armprotesebruk
Tohåndsfunksjon. Bruk av armer og hender i daglige aktiviteter
Motorisk utvikling
Daglige aktiviteter
ADL funksjon (selvhjulpenhet og hjelpebehov i aktiviteter i dagliglivet)
Aktivitet og deltakelse
Livskvalitet
Aktuell litteratur
Noen artikler som gir innblikk i flere kartleggings verktøy som blir benyttet internasjonalt for kartlegging av personer med dysmeli (inkluderer verktøy for voksne og barn)
- Lindner HY, Nätterlund BS, Hermansson LM. Upper limb prosthetic outcome measures: review and content comparison based on International Classification of Functioning, Disability and Health. Prosthet Orthot Int. 2010 Jun; 34(2):109-28.
- Hill W, Kyberd P, Norling Hermansson L, Hubbard S, Stavdahl Ø, Swanson S. Upper Limb Prosthetic Outcome Measures (ULPOM): A Working Group and Their Findings. J Prosthet Orthot 2009; 21 (9):69-82.
- Buffart LM, Roebroeck ME, Jansen WG et al. Comparison of instruments to assess hand function in children with radius deficiencies. J Hand Surg Am. 2007 32(4):531-40
- Buffart LM, Roebroeck ME, Pesch-Batenburg JM, et al. Assessment of arm/hand functioning in children with a congenital transverse or longitudinal reduction deficiency of the upper limb. Disabil Rehabil. 2006 Jan 30;28(2):85-95.
- Buffart LM1, Roebroeck ME, van Heijningen VG et al. Evaluation of arm and prosthetic functioning in children with a congenital transverse reduction deficiency of the upper limb. J Rehabil Med 2007 May;39(5):379-86.
- Burger H, Brezovar D, Vidmar G. A comparison of the University of New Brunswick Test of Prosthetic Function and the Assessment of Capacity for Myoelectric Control. Eur J Phys Rehabil Med. 2014 Aug; 50(4):433-8. Epub 2014 Jan 30.
Aktuelle nettsteder
Denne siden ble sist faglig oppdatert november 2024