Kroppsøving og osteogenesis imperfecta (OI)
Tilrettelegging av kroppsøvingsfaget for barn og unge med OI
Generelt om kroppsøving, tilpasset opplæring og vurdering
Kroppsøving er et allmenndannende fag. Det har til hensikt å gi elevene kompetanse til å ta vare på egen helse gjennom en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede. Kroppsøving er en sosial og faglig læringsarena der elevene skal lære å bruke kroppen gjennom sentrale områder: lek, idrett, dans, svømming og friluftsliv, ved å oppleve mestring, "fair play" og inspirasjon i aktivitet sammen med andre (1-3).
I følge opplæringsloven skal elevene ha en likeverdig opplæring og et tilfredsstillende utbytte av undervisningen. Opplæringen må ha stort rom for tilpasning og ta hensyn til at alle elever er ulike.
En likeverdig opplæring må ta utgangspunkt i elevens evner, forutsetninger, interesser og behov. For å kunne skape en likeverdig og inkluderende opplæring for alle i kroppsøvingsfaget, er det viktig å tenke alternativt rundt fagets oppbygging og handlingsrom (4-6).
Les mer om faget kroppsøving, tilpasset opplæring og vurdering
Kroppsøving for elever med osteogenesis imperfecta
I likhet med sine jevnaldrende, skal elever med OI tilbys en tilpasset og inkluderende opplæring i kroppsøving (7). Elever med OI kan bli mer slitne og oppleve mer verking og smerter sammenliknet med medelevene. Det kan derfor være nødvendig med hvilepauser eller aktiviteter med lav intensitet (8).
For at elever med OI skal kunne oppleve mestring og delta i faget, er det nødvendig med en økt bevissthet og en mer omfattende vurdering av tilpasninger enn for barn og unge flest.
Kroppsøving for barn med mild til moderat OI
Elevens individuelle forutsetninger er inkludert i flere kompetansemål (1, 9). Kroppsøvingslæreren bør tidligst mulig kartlegge elevens interesser, egenerfaring, fysiske forutsetninger og utfordringer. Erfaringer og forskning viser at elever med mild til moderat type OI kan ha følgende utfordringer i forbindelse med kroppsøving:
- Brudd, overstrekking av leddene, nedsatt kroppskontroll, koordinasjon, balanse og gangfunksjon
- Utvikling av feilstillinger i ryggen, brystkassen, beina og føttene
- Smerter fra musklene og skjelettet
- Unormal tretthet (fatigue)
- Nedsatt muskelstyrke
- Nedsatt utholdenhet
- Nedsatt tempo
- Nedsatt hørsel
- Dårlig selvbilde og selvtillit
- Engstelse for brudd
- Manglende kompetanse på grunn av langvarig fravær i bruddperioder
- Bivirkninger av medikamentell behandling
- Varierende aktivitetserfaring
(10-12)
Tilpasning av undervisning
Kroppsøvingslæreren bør:
- tilrettelegge aktiviteter som ballspill og andre kollisjonsidretter med høy intensitet (for eksempel ved bruk av farget vest for å synes bedre og unngå kollisjoner)
- variere arealet der aktiviteten skal foregå
- variere gruppesammensetningen og størrelsen på gruppen
- variere type, varighet og intensitet på aktiviteten
- vurdere behovet for assistent (helt, delvis, i perioder med brudd)
- differensiere undervisningen
- variere instruksjonsmetodene (problemløsningsmetoden, instruksjonsmetoden)
- ha en handlingsplan hvis/når det oppstår brudd
Les mer om brudd, bruddbehandling og beredskap ved brudd ved OI
Samarbeid og informasjon
Kroppsøvingslæreren bør vurdere behovet for tilpasning i samråd med eleven og foreldrene (4, 7, 9). Les om hva det er lurt å tenke på før et barn med OI starter på skolen.Det kan være aktiviteter som elven med OI må være mer forsiktig med å delta på. Dette er et tema som det bør jobbes med i elevgruppen. Oppfølging hos fysioterapeut kan være aktuelt i perioder med brudd. Les om dette på siden "Fysioterapi for barn og voksne med OI".
Kroppsøving for barn med moderat til alvorlig OI
Elevens individuelle forutsetninger er inkludert i flere kompetansemål (1, 9). Kroppsøvingslæreren bør tidligst mulig kartlegge elevens interesser, egenerfaring, fysiske forutsetninger og utfordringer.
Erfaringer og forskning viser at elever med moderat til alvorlig type OI kan ha følgende utfordringer i forbindelse med kroppsøving:
- Brudd, overstrekking av ledd, nedsatt kroppskontroll, koordinasjon, balanse og gangfunksjon
- Utvikling av feilstillinger i ryggen, brystkassen, beina og føttene
- Smerter fra musklene og skjelettet
- Unormal tretthet (fatigue)
- Nedsatt muskelstyrke
- Nedsatt utholdenhet
- Nedsatt tempo
- Nedsatt hørsel
- Dårlig selvbilde og selvtillit
- Engstelse for brudd
- Manglende kompetanse på grunn av langvarig fravær i bruddperioder
- Bivirkninger av medikamentell behandling
- Varierende aktivitetserfaring
(10-12)
Tilpasning av undervisning
Kroppsøvingslæreren bør:- unngå aktiviteter som innebærer ballspill og andre kollisjonsidretter med høy intensitet
- begrense arealet aktiviteten skal foregå i
- dele store grupper (10 til 30 elever) i mindre grupper (to til fem elever)
- tilpasse type, varighet og intensitet på aktiviteten
- gi rom for hyppige pauser
- vurdere behovet for assistent
- vurdere behovet for spesialundervisning i faget (PPT)
- vurdere behov for aktivitetshjelpemidler
- vurdere behov i forbindelse med garderobesituasjonen
- differensiere undervisningen
- variere instruksjonsmetodene (problemløsningsmetoden, instruksjonsmetoden)
- ha en handlingsplan når det oppstår brudd
Samarbeid og informasjon
Kroppsøvingslæreren bør vurdere behovet for tilpasning av undervisningen i samråd med eleven og foreldrene. Hvis eleven ikke har et tilfredsstillende utbytte av undervisningen i henhold til læreplanverket, skal PPT inn i bildet (1-5, 7, 9, 13, 16).
Les om hva det er lurt å tenke på før et barn med OI starter på skolen.
For noen elever med OI kan det være fint med en egen garderobe. De kan ha behov for assistanse og/eller skjerming på grunn av et avvikende utseende (skjevstillinger i armene, beina, ryggen og arr etter operasjoner). Dette er et tema som det med fordel kan snakkes om og jobbes med i elevgruppen.
Oppfølging hos fysioterapeut kan i perioder med brudd være svært aktuelt. Les om dette på siden "Fysioterapi for barn og voksne med OI".
Film om barn med OI og fysisk aktivtet i skolen
Denne videoen viser kroppsøvingslærere hvordan de kan tilrettelegge gymtimen for å inkludere barn med osteogenesis imperfecta (medfødt benskjørhet).