Hvilken effekt har programmet hatt på viktige indikatorer? Som et minimum bør evalueringene på slutten av et lungerehabiliteringsløp omfatte
Måling av treningskapasitet
Gjenta den samme fysiske testen som brukes til å vurdere pasientens treningsevne før programmet, f.eks. 6 minutters gange test [6MWT] eller Incremental shuttle-walk test [ISWT]. (OBS: Dyspnoe score og oksygenmetning SpO2% skal registreres før og på slutten av 6MWT eller ISWT.)
Måling av helse-relatert livskvalitet
Gjenta det samme spørreskjemaet for livskvalitet som brukes til å vurdere pasientens livskvalitet før programmet (ved kols: for eksempel St George's Respiratory Questionnaire eller Chronic Respiratory Disease Questionnaire spørreskjemaet for kronisk respiratorisk sykdom). Eventuelt andre selvrapporterte / PROM skjema (PROM = Patient Reported Outcome Measure).
Er forbedringen tilstrekkelig til å gi en opplevd effekt?
Dersom egenskapene til måleverktøyet er studert og publisert vil det være mulig å finne MCID – Minimal Clinically Important Difference for denne pasientgruppen. Målbar fremgang bør da overskride MCID for flertallet av pasientene. MCID , MID eller MCD er hentet fra valideringsartikler og setter en terskel for hvor stor framgang ett bestemt måleskjema bør vise før det kan anses som betydningsfull framgang. Gjør artikkelsøk etter både MCID, MCD, MID og "minimal AND difference" og navnet på skjemaet/måleverktøyet.
Fagnettverk for lungerehabilitering i Helse sørøst har et sett anbefalte måleverktøy som bør brukes. Les mer om dette og hvert enkelt kartleggingsverktøy i Verktøykasse for lungerehabilitering - Kartlegging
Hva syntes min pasient om programmet?
Å gi pasientene muligheten til å gi tilbakemelding om programmet er et nyttig mål for kvalitetskontroll. Slike spørreskjema kalles PREM (Patient Reported Experience Measures) – pasienttilfredshetsundersøkelse. Pasienters tilbakemelding gjør det også mulig å vurdere hvilke komponenter i lungerehabilitering som pasientene finner mest nyttige.
Følgende punkter bør vurderes når du spør pasienter om tilbakemelding
- Pasienter bør ikke føle seg presset til å gi positiv tilbakemelding.
- For å bidra til å lindre potensielle bekymringer hos pasienter, bør koordinatorer vurdere å avgjøre pasientrespons på tilfredsstillende spørreskjemaer.
- Spørsmålene som presenteres i spørreskjemaet om tilfredsstillelse, bør gjenspeile innholdet i senterets program.
- Spørreskjemaet bør også gi pasientene en rekke svaralternativer (for eksempel en Likert-skala i stedet for tvunget valg ja eller nei svar, plass til å utdype svar).