Brukerutvalget
Brukerne er positive til digital oppfølging
Digitale spørreskjema i appen “Nimble people” gir pasienter på Sunnaas sykehus HF mulighet til å påvirke sin egen behandling. Ved å fylle ut skjemaet melder de inn sine behov. Svarene legger grunnlag for hvilken oppfølging de får og gjør tilbudet mer målrettet.

Foto: Sunnaas sykehus
Det innvirker også på om pasienten skal følges opp med opphold på sykehuset, poliklinisk eller med digital oppfølging. Det skal både bidra til at behandlingen treffer bedre og gi pasienten større autonomi, bedre helsekompetanse og økt trygghet.
– Brukerne kan forberede seg bedre og få mer tilpasset oppfølging, sier Ingrid Rebecca Njerve, som leder brukerutvalget på Sunnaas sykehus. – Det gjør oppholdene på sykehuset mer effektive.
Marianne Graham Hjelmen, som også sitter i brukerutvalget, påpeker:
– Å svare på spørsmål hjemme gir oss tid til å reflektere og tenke gjennom hva vi faktisk trenger hjelp med, før vi eventuelt møter på sykehuset.
I tillegg til å sitte i brukerutvalget er begge aktive i Landsforeningen for ryggmargsskade (LARS).
Autonomi og helsekompetanse
Gjennom spørreskjemaet får pasientene tid til å vurdere sin egen situasjon i ro og mak. Erfaringer fra Sunnaas sykehus viser at pasienter som bruker skjemaet, møter opp med konkrete spørsmål og større bevissthet om egen helse. Dette styrker ikke bare pasientenes helsekompetanse, men bidrar også til en mer målrettet behandling.
– Det er nyttig for alle brukere å vurdere sin egen helsesituasjon. Vi som er “erfarne” i å ha ryggmargsskade kan noen ganger bli vant til tilstander som vi faktisk kan få hjelp til å forbedre. Da er det fint å få mulighet til å reflektere over nåsituasjonen i forkant av et opphold, sier Ingrid.
Som eksempel forteller hun at selv om noen er blitt vant til å sove dårlig, så betyr det ikke at det ikke kan gjøres noe med. Og fortsetter:
– Det er viktig å stille spørsmålene på riktig måte. Spørsmålet “hvordan sover du?” kan for eksempel gi andre svar enn spørsmålet “sover du som normalt?”. Normalen kan jo være å sove dårlig.
Trygghet og fleksibilitet
Det digitale verktøyet øker også tryggheten. Dette gjelder tryggheten i å dele helseopplysningene sine i en sikker plattform, i tillegg til å motta bedre tilpasset oppfølging. Helsepersonell kan lettere vurdere om pasienten trenger innleggelse, poliklinisk oppfølging, eller om digital oppfølging er tilstrekkelig. Ingrid understreker at tryggheten handler om tillit:
– Fordi jeg har lang og god erfaring med Sunnaas sykehus, har jeg full tillit til at de digitale løsningene fungerer godt.
– Det kan også gi et mer effektivt og fleksibelt opphold, følger Marianne opp. – Det kan gi sykehuset mulighet til å forberede seg på en måte som reduserer “dødtid” og gjøre det mulig å komprimere oppholdet til færre dager.
Ingrid trekker også frem at et sykehusopphold tar deg vekk fra hverdagen. Mange har travle liv, med familie og jobb.
– Håpet er at denne ordningen kan redusere tiden vi skal bruke på sykehuset. I tillegg til at de fleste av oss lever et aktivt liv vi ikke vil vekk fra, så må det også være bedre samfunnsøkonomisk å redusere sykehusopphold og at folk slipper å være borte fra jobb.
Et effektivt verktøy
Oppfølging som tidligere krevde flere dager på sykehuset, kan nå planlegges bedre og i noen tilfeller erstattes av digitale konsultasjoner.
– Dette er et verktøy som kan gi oss større kontroll over egen helse og samtidig effektiviserer oppfølgingen, sier Marianne.
Sunnaas sykehus har allerede sett lovende resultater blant pasienter med ryggmargsskader. Det planlegges nå å utvide bruken av det digitale spørreskjemaet til flere pasientgrupper, som de med sårproblematikk.
Fremtiden er kombinasjonsløsninger
– Jeg mener at ingen kan ha all oppfølging på skjermen, sier Marianne. – Det er viktig at helsepersonell møter oss fysisk en gang imellom. I tillegg er oppholdene på Sunnaas sykehus verdifulle fordi vi møter andre i samme situasjon som oss. Vi kan dele erfaringer og vi lærer av hverandre.
Selv om det digitale spørreskjemaet har mange fordeler, understreker både brukere og helsepersonell at fysiske møter fortsatt vil spille en viktig rolle. Kombinasjonen av digitale og fysiske løsninger sikrer at både de som trives med teknologi og de som foretrekker personlig oppfølging, får et tilpasset tilbud.
– Vi må ha begge deler og vi må ivareta alle pasientene. Vi i brukerutvalget har erfaring fra ulike pasientgrupper og er veldig positiv til at Sunnaas sykehus gir oss en hverdag der vi i større grad kan påvirke vår egen behandling og helse. Det er spennende å bidra som rådgivere i prosessen, avslutter Ingrid.