Disputas
Barn med ervervet hjerneskade må følges opp individuelt over tid, i sin hverdagskontekst
Et paradigmeskifte for rehabiliteringsforskningen sa førsteopponententen da Ingvild Laberg Holthe forsvarte sin doktorgradsavhandling på Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.
Paradigmeskifte for rehabiliteringsforskningen
- Dette er en stor dag for Ingvil Laberg Holthe og for Sunnaas sykehus. Disputasen viser at vi setter et stort fotavtrykk, ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt, sier forskningsdirektør Anne Catrine Trægde Martinsen på Sunnaas sykehus.
Hun gratulerer med mesterlig gjennomført disputas og et viktig forskningsbidrag til barns rehabiliteringsbehov etter ervervet hjerneskade.
- Dette er imponerende innsats og arbeid! Det var både en dyktig forsker og kliniker som disputerte i dag, sier hun.
Må se barnet i hverdagskonteksten
Omtrent ett av 30 barn får en skade på hjernen før de fyller 16 år som følge av ulykker eller sykdom. Barn rammes forskjellig. Noen kommer seg helt igjen, mens andre opplever langvarige utfordringer i hverdagen. Når et barn blir skadet kan det gå utover livskvaliteten til både barnet og resten av familien.
I sitt doktorgradsarbeid konkluderer Laberg Holthe med at det er viktig å tilby individualisert rehabilitering som finner sted i barnets hverdagskontekst, blant annet ved å bidra til at familie og skole har en felles forståelse av barnets vansker og behov.
Barnehjernen mer sårbar for skade
Laberg Holthe har lang klinisk erfaring med arbeid med barn. I sitt arbeid beskriver hun symptomer et utvalg barn i Norge har et halvt år etter ervervet hjerneskade. I tillegg beskriver hun utviklingen av et målorientert og individualisert behandlingstilbud. Behandlingen tar utgangspunkt i det barna og foreldrene selv beskriver som mest strevsomt etter hjerneskaden, og inkluderer et samarbeid med både familien og skolen.