Viktig at pasientene møter opp
Sykehusene opplever en økning av pasienter som ikke møter til avtalt time. Hos oss er det kun 82 av våre 5299 pasienter som ikke har kommet som avtalt. Selv om våre tall har vært gode deler vi Helse Sør-Øst sin oppfordring: Møt til timen din.
Reduksjon av ventetid
I en nyhetssak forteller Helse Sør-Øst at det i løpet av de seks første månedene i år har vært nesten 2,9 millioner konsultasjoner ved sykehusene i regionen, og at 3,9 prosent av pasientene ikke møtte til avtalt time.
- Dessverre er det fortsatt mange som ikke møter, og det betyr at sykehusene ikke får behandlet så mange pasienter som de kunne gjort, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst Terje Rootwelt
Han forteller at sykehusene skal jobbe intenst med å redusere ventetidene, og det blir satt av ressurser for å klare det. Da er det avgjørende at også pasientene møter.
Samtaler i forkant
- Sunnaas sykehus sine lave tall skyldes at inntakskoordinator, teamkoordinator og gruppeansvarlig sykepleier har samtaler med de fleste av pasientene i forkant av en konsultasjon, forteller avdelingsleder Cecilie Hamnes ved avdeling for poliklinikk, inntak og ambulant tjeneste.
Hun forteller at det er ressurskrevende, men at det i tillegg til å gi en bekreftelse på at pasienten møter til timen er en viktig del av forberedelsen til timen eller planleggingen av rehabiliteringsoppholdet.
Polikliniske timer og videokonferanser
Ett av målene til Sunnaas sykehus er å øke antall polikliniske konsultasjoner og konsultasjoner via videokonferanse. Spesielt timene med videokonsultasjoner er ressurskrevende i forkant fordi disse timene ofte krever spesielle forberedelser. Møtet skal koordinerer, pasientsikkerheten skal være på plass, utstyr skal testes og kobles opp, og behandlere skal samles i et spesielt videokonferansestudio.

- Vi er meget fornøyde med jobben som våre medarbeidere gjør i forkant og i forbindelse med konsultasjonene. Og vi ser frem til et videre godt samarbeid med våre pasienter slik at vi også i fremtiden kan tilby det beste tilbudet.
Møt derfor alltid til timen din, eller ta kontakt med oss i god tid hvis du må gjøre endringer, avslutter Hamnes.