Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Brukerundersøkelse Sunnaas sykehus HF

Pasientenes tilbakemeldinger – en nøkkel til kontinuerlig forbedring

Pasientenes opplevelser og trygghet er vår høyeste prioritet. Derfor er brukerundersøkelser en avgjørende del av vårt kvalitetsarbeid.

Publisert 14.02.2025

En god rehabiliteringsprosess handler ikke bare om faglig dyktighet og medisinske resultater, men også om hvordan pasientene opplever behandlingen, omsorgen og oppfølgingen de får. 

Vi er stolte over at pasientene våre gir oss svært gode tilbakemeldinger, og at vi scorer høyt på viktige områder som trygghet, omsorg og behandlingstilbud. Men vi kan aldri ta dette for gitt. For å opprettholde og videreutvikle kvaliteten i våre tjenester, må vi alltid strebe etter å bli enda bedre. Derfor er både positive og kritiske tilbakemeldinger like verdifulle, de gir oss innsikt i hva vi gjør riktig, og hva vi kan forbedre. 

Målet vårt er å sikre at alle pasienter som kommer til oss, ikke bare opplever fremgang i sin rehabilitering, men også føler seg sett, hørt og ivaretatt. Brukernes stemme er vår viktigste veiviser i dette arbeidet. 

Pasientene er fornøyde!

Vi får utrolig gode tilbakemeldinger fra våre pasienter:

  • 92 prosent av voksne inneliggende pasientene oppgir at de er fornøyde med tilbudet de har fått på sykehuset.
  • 93 prosent av pasientene i poliklinikken følte at de møtte forberedte fagpersoner.
  • 95 prosent av barn og unge synes de er blitt bedre til å gjøre det som var vanskelig enn da de kom.

To hovedområder trekkes frem:

  • Voksen; Alt i alt tilfredshet voksen; 92 prosent Mål >90 prosent.
  • Barn og unge; Hvor fornøyd er du med oppholdet? 94 prosent Mål >90 prosent.

Vi har jobbet målrettet med områder som ble utpekt som forbedringsområder fra 2023. Noe som betyr mye for pasientene og som vi raskt tok tak i, var å forbedre maten. Der har vi klart å øke fornøydprosenten med 6 prosent i forhold til året før, og endte opp med 73 prosent som synes maten i stor grad eller veldig stor grad var god. 

Det må være lett å svare 

48 prosent av våre voksne pasienter, 42 prosent av våre barn/unge og deres pårørende har svart på undersøkelsen. De tallene ønsker vi å øke. Derfor må det være enkelt å svare på spørsmålene, og hele undersøkelsen må være lett tilgjengelig. Vi jobber med lay-out og brukervennlighet, og tilgjengelighet der våre pasienter er, digitalt og analogt.  

Si din mening her-brukerundersøkelse Sunnaas sykehus