Råd ved kognitive vansker hos skolebarn med ryggmargsbrokk
Tilrettelegging i skolen ved kognitive vansker
Dette skrivet er et vedlegg til e-læringskurset "En god skolestart for barn med ryggmargsbrokk". Kurset er laget av TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser.
Generelle råd i skolesituasjonen
- Gi ekstra tid ved prøver/tester og oppgaver i klassen
- Gi ekstra hjelp til å forstå arbeidsoppgaven ved å bryte det ned, bistå med uthevninger
- Gi nok tid til at eleven kan reagere for å kompensere for nedsatt hastighet – muntlig og skriftlig. Det er ikke uvanlig for barn med ryggmargsbrokk å ønske å si noe sosialt, eller rekke opp hånden for å gi et svar, for så å glemme hva de skal si når det er deres tur
- Gi hjelp til notatskriving for å kompensere for nedsatt tempo og redusert hukommelse
- Endre oppgaver som har kopiering, som den viktigste komponenten
- Prøv og ikke la motoriske vansker være i veien for læring: sett krav til skriftlig produksjon til et minimum
- Vis arbeidsoppgavene i forveien og bruk hjelpemidler i tillegg, slik som huskelister, skisser og utheving
- Jobb spesielt med studieteknikker. Dette kan være utheving med tusj i forskjellige farger, lære seg å bruke tankekart
- Bruk elevens verbale styrke – selvsnakk - til å hjelpe til med organisering, løse problemer og læring
- Bruk gjerne hukommelseshjelpemidler
- Sørg for et strukturert og forutsigbart miljø
- Mulighet for skjermet og rolig arbeidsplass ved oppgaver som krever konsentrasjon
- Forbered barnet på overganger og endringer. Nyttig å skrive opp endringer i timeplan eller annen oversikt – slik kan barnet selv se på det om det dukker opp spørsmål
Tilpasning ved prøver/oppgaver
- Reduser visuell forvirring på tester og svarark ved å fjerne dekorativ grafikk og bilder som ikke er relevante
- Bruk verbale prøver/tester ved behov
- Endre eller utelukk tidfestede tester
- Fjern eller bryt ned vanskelige ord og abstrakte oppgaver/spørsmål til et konkret nivå. Fjern unødvendig informasjon
Tilpasning sosialt
- Gi verbal tolkning av visuelle signaler for å hjelpe barnet til å forstå sosiale situasjoner. Film kan hjelpe til med dette.
- Muntlig lære ting som andre elever lære intuitivt eller observerer
- Oppmuntre til å delta i organiserte, mindre arbeidsgrupper
Sist faglig oppdatert januar 2018.
Maŋemus ođastuvvon 2024-04-23